woensdag 28 juni 2017

Transformers: The Last Knight

Release in België: 28 juni 2017


Regisseur: Michael Bay – Armageddon (1998), Pearl Harbor (2001), Transformers (2007)
Acteurs: Mark Wahlberg – Boogie Nights (1997), Lone Survivor (2013); Laura Haddock – Da Vinci’s Demons (2013), Guardians of the Galaxy (2014)

Plot

Blijkt dat de Transformers al langer op aarde zijn dan we dachten. Ze waren hier al in de tijd van koning Arthur en Merlijn. Ook toen al stonden ze aan de kant van de good guys (lees: de winnaars) en hielpen ze hen de slechteriken te verslaan. Niemand weet dit, want dit is blijkbaar een goed bewaard gebleven geheim.

Vandaag leven alle Transformers ondergedoken, want ze worden opgejaagd door het leger. Ook Cade Yeager (Mark Wahlberg) woont op een geheime locatie. Hij houdt namelijk een paar van zijn gezochte vrienden verborgen.

Er is een groot gevaarte op weg naar planeet aarde. Alle good guys (mens en Transformer) zullen moeten samenwerken, anders zal de aarde hoogstwaarschijnlijk vernietigd worden.

Er gebeuren nog een hoop andere dingen, maar ik was na 10 minuten al zo in de war van alle verschillende verhaallijnen die in gang werden gezet en personages die werden geïntroduceerd, dat ik effe niet meer wist waar ik het had. En die verwarring heeft gedurende de ganse film aangehouden. Dus weet dat er nog veel meer verhaal is, maar ik kan het niet na vertellen, ook al zou ik het willen.

Review

Een kleine waarschuwing ‘zet je schrap’ had wel gemogen voor deze film. Die Michael Bay kan er nogal invliegen. Ik hou wel van actie, maar dit is er wel wat over. Er is ‘veel’ en er is ‘te veel’. En hier kunnen we duidelijk over ‘te’ spreken. Het is wel een heel coole film (echt slick) met een hele hoop achtervolgingen, gevechten, ontploffingen, coole auto’s, spectaculaire robots, gadgets,… maar het is wat veel opeen.

Er wordt ook heel veel ‘geheime’ geschiedenis bij gesleurd. Na een tijdje kreeg ik een Da Vinci Code gevoel. Het is misschien leuk om zo één dingetje aan te halen, maar ook daar overdrijft Michael Bay weer in. Zelfs Hitler komt aan bod, terwijl die totaal niets met het verhaal te maken heeft. En daar zijn dan ook sets voor gebouwd geweest met swastika’s, uniformen en auto’s uit WWII,… voor een minuutje (nog niet denk ik) film.

En zoals reeds kort aangehaald is het verhaal totaal onbegrijpelijk. Misschien denken echte fans van Transformers daar anders over, maar ik kon niet volgen. Het lijkt alsof je naar 10 films in één aan het kijken bent. Michael Bay had hier beter een TV serie van gemaakt. Dan had hij tenminste al die verschillende verhaallijnen fatsoenlijk kunnen uitwerken en hadden we misschien te weten gekomen wat de bedoeling is van al die personages.

IMDb score: 5,2/10
Onze score: 3/10 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten