woensdag 14 december 2016

Personal Shopper

Release in België: 14 december 2016



Regisseur: Olivier Assayas, een Franse regisseur gekend voor films als Paris, je t’aime (2006) en  Clouds of Sils Maria (2014), deze laatste is ook met Kristen Stewart
Acteurs: Kristen Stewart – The Twilight Saga (2008), Snow White and the Huntsman (2012) 

Plot 

Kristen Stewart is Maureen, een Amerikaanse vrouw die al een paar maanden in Parijs aan het wachten is op een teken van haar overleden tweelingbroer. Zij is net als hem een medium en kan gemakkelijk contacten leggen met geesten. Ze spraken af dat als één van hen kwam te sterven dat die van aan de andere kant een teken (niet van leven) zou geven. 

Maar dat teken komt maar niet. Ondertussen werkt Maureen als personal shopper voor een rijke, bekende vrouw. Deze celebrity heeft geen tijd om te gaan shoppen (voor kleding, juwelen, schoenen) dus dat doet Maureen in haar plaats. Het is niet de meest aangename werkgever, maar de job betaalt goed. 

Plots begint Maureen mysterieuze sms-en te krijgen van een onbekende. De combinatie van het zoeken naar haar broer, de veeleisende werkgever en deze sms-en brengt haar op de rand van een zenuwinzinking. 

Review 

Je gaat dit ofwel een fantastische film vinden ofwel vind je hem verschrikkelijk. Ik twijfel nog een beetje. Ofwel is het een mysterieus meesterwerk ofwel is het een stuntelig gemaakte prutsfilm. Ik neig wel heel fel naar het eerste, omdat je met een heel speciaal gevoel achterblijft (maar dat gevoel kan dus ook ‘woede’ zijn). Ook bij de critici zijn de meningen verdeeld. Op het filmfestival van Cannes kreeg de film soms een staande ovatie en soms boe-geroep. 

Je bent er ook dagen nadien nog over aan het nadenken. En ik ben zelfs wat informatie gaan opzoeken via Google (wat ik normaal nooit doe), gewoon om te weten wat andere mensen ervan denken. En het blijkt dat ‘andere mensen’ het ook niet weten. 

Ik ga niets verklappen, maar alles heeft te maken met het what the fuck einde. Voordat je aan dit einde komt, moet je wel door een vrij trage verhaallijn geraken. Met een aantal heel bijzondere momenten. Soms ook heel angstaanjagende (best de film niet alleen in het donker zien). 

Je wordt doorheen de film begeleid door een briljante acteerprestatie van Kristen Stewart. Ik moet wel toegeven dat ik een bevooroordeelde fan van het eerste moment ben, maar ik denk wel dat iedereen het er over eens is dat zij hier laat zien dat ze een ongelofelijk talent is. 

Het is een beetje een gok op voorhand of je deze film goed gaat vinden of niet. Als je fan bent van Kristen Stewart of de regisseur Olivier Assayas zou ik hem zeker aanraden. Als je één van beiden echt niet kan uitstaan, moet je ver uit de buurt blijven. En als je eens een ‘ander’ verhaal wil zien waar je nog dagen nadien gaat over liggen nadenken, zou ik er ook voor gaan. 

IMDb score: 6,1/10
Onze score: 8/10

Geen opmerkingen:

Een reactie posten